Vi är även stolta finalister i Tele2ENDUP 2018, Stockholms Innovationsstipendie 2018, Sweden Demo Day 2018 , Sparx Accelerator 2019, Återvinningsgalan 2019 och PackBridge Challenge 2019

© Copy 2020 By Foodloopz Sweden AB. All rights reseved.

Pågående matsvinnsprojekt

Foodloopz är inte bara en digital 
marknadsplats

Vi vänder svinn till en möjlighet

Förutom att vi har vår digitala marknadsplats där aktörer effektivt kan handla med överskott av livsmedel så jobbar vi med att stärka företags varumärken och förändra processer samt utvecklar koncept. Genom olika projekt och samarbeten kan vi påverka matsvinnsfrågan på flera sätt. Vi är gärna med och både driver och deltar i relevanta projekt och erbjuder konsultstöd till kunder som vill ha hjälp att titta närmare på orsaker och lösningar.

Re:winers

Visste ni att det destrueras partier med fullt drickbart vin inom vinhandeln? Vi beräknar att minst 5 % av den svenska vinmarknaden aldrig når någons glas, - trots att det inte är något fel på vinet. Detta beror dels på att vi är ett stort vinland, utbudet är enormt och det kan vara svårt att navigera mellan alla varianter. Det beror även på att det går trender inom vin samt att vin över tid kan förändra karaktär i flaskan. Det kan mogna och både förlora och förstärka toner som gör att vinet inte längre håller vad det en gång lovade.

Vi har därför i samarbete med Brasri AB, en vinimportör, och Örebro Universitet tagit fram ett varumärke och en process för att kunna loopa bra vin ut på marknaden igen.

Följ projektet på Instagram @re.winers

 

Matsvinnstorget - en popup-affär

Vi skall göra världen mer hållbar tillsammans med våra kunder, både ekonomiskt och miljömässigt! Vi skall både uppmärksamma de företag som jobbar aktivt för minskat svinn och bidra till att hålla ämnet aktuellt. Vi gör därför popuper under event och vid utvalda tillfällen med vårt koncept Matsvinnstorget. Detta är en tillfällig matsvinns-butik där vi samlar in svinn från utvalda företag som vi delar ut till besökare. Modellen är att besökare tar vad de vill och betalar vad de vill. Vill Ni göra ett Matsvinnstorg tillsammans med oss? Vill ni rensa hyllorna efter ett event? Hör av er så syr vi hop något passande!

Bufféräddaren

Detta är ett koncept som vi just initierat och som kommer kunna hjälpa våra kunder som har utmaningar att tömma buffén. Det kan vara frukost-, lunch-, fika- eller middagsbufféer. Eftersom mat som serverats i buffé inte får hanteras och säljas hur som helst enligt livsmedelslagar riskerar många buffékoncept att generera stora mängder svinn. Hjälporganisationer tar till exempel inte emot buffémat som serverats, - även om man som restaurang gärna vill skänka.

Vi har därför tagit fram en nygammal lösning där företag både kan tömma faten, tjäna en slant och bidra till minskat svinn, helt på deras villkor.

Det funkar lika bra för bufféer som för event som vill göra skillnad och minska matsvinnet!

Mer om detta på Instagram @mydoggybox_sweden

Goodloopz

Många företag har oerhört höga krav på produkter som säljs under deras varumärke. Många slåss om positionen att ha "bästa kvalitet". Vi vill både lösa problematiken för våra kunder och utmana vad som är "bästa kvalitet", samtidigt som vi på olika sätt fångar upp råvaror och produkter med problematik så som att de inte kan säljas "den vanliga" vägen.

Därför har vi tagit fram ett varumärke som kan ta tillvara på allt som inte är perfekt nog och ändå skapa en möjlighet. Vi inleder nu under 2019 ett samarbete med ett fantastiskt företag där vi skall rädda produktionssvinn av kaffe och göra en ny produkt av det. Stay Tuned!

Följ projektet på Instagram @goodloopz

Odlarprojektet

En stor det av svinnet i livsmedelsbranschen sker redan på fält eller i sorterings processer innan grödan lämnar gården. Med svinn menar vi ätbara livsmedel som inte når vidare i kedjan men som är fullt ätbara. Hos odlare handlar det då oftast om skönhetsfel, icke önskvärda storlekar på en grönsak, överproduktion eller fel form.

Detta svinn vill vi hjälpa till att minska! För att öka odlarens möjligheter till ökad försäljning av det som idag är svårsålt, hjälper vi dem att ta fram skräddarsydda förpackningar, marknadsföringsmaterial och matchar den perfekta köparen för respektive produkt!

Kampanjen #Bästföre2017

Betydelsen av märkning av hållbarhet på livsmedel förvirrar konsumenter och det finns två märkningar att hålla koll på:

Den ena är Bäst Före-Datum som berättar hur länge livsmedlet beräknas bibehålla samma smak, konsistens, färg och form som dagen det producerades. Bäst Före kan sättas godtyckligt av producenten och är endast en kvalitetsgaranti. Även mat med passerat bäst före kan vara både goda och säkra.

Den andra märkningen är Sista Förbrukningdag, vilket i stället indikerar hur länge livsmedlet anses säkert att konsumera. Det är alltså en betydligt strängare märkning där lagen förbjuder konsumtion, försäljning och donation efter passerat datum. Konsumenter och Retail drar dock ofta båda märkningarna över samma kam, vilket leder till ett enormt onödigt svinn.

För att sprida mer kunskap kring detta gick vi hop med en rad aktörer för att ta fram en probono-kampanj som vem som helst kunde få ta del av och använda, - företag som privatperson. Vi ville tillsammans lyfta vikten av att TITTA, LUKTA och SMAKA istället för att förlita sig på Bäst Före-Datumet. Gruppen av aktörer som ville sprida detta döptes till WELOVEFOODWASTE

Bilmaterial och texter togs fram och finns på tre språk; Svenska, Engelska och Norska. Hör av er om ni vill veta mer eller dela kampanjen i era sociala kanaler!